Οι έμποροι έχουν πολλά στο μυαλό τους. Πρέπει να κάνουν τα brands να λάμψουν, να προσελκύσουν πιθανούς πελάτες, να χτίσουν τη φήμη της επωνυμίας τους και να διατηρήσουν τους υπάρχοντες πελάτες ευχαριστημένους. Το κλειδί για όλα αυτά είναι να δείξετε ότι τα χρήματα που δαπανώνται για το digital marketing είναι μια αποδοτική επένδυση. Δεν αρκεί να πούμε ότι το digital marketing είναι σημαντικό. Πρέπει να αποδείξουμε ότι συμβάλλει και στην αύξηση των πωλήσεων.
Εκεί έρχεται η κατανόηση του δείκτη Return On Investment (ROI) των καμπανιών digital marketing. Αυτό το κομμάτι εμβαθύνει στις βασικές αρχές της απόδοσης επένδυσης. Είναι ένας οδηγός για τις επιχειρήσεις, ώστε να συγκρίνουν τους αριθμούς και να τους κατανοήσουν, διασφαλίζοντας ότι κάθε ευρώ είναι κάτι περισσότερο από μια απλή δαπάνη, είναι μια έξυπνη επένδυση που οδηγεί σε απτή, μετρήσιμη επιτυχία.
Η έννοια της απόδοσης επένδυσης (ROI) στο ψηφιακό μάρκετινγκ
Στην απλούστερή της μορφή, η μέτρηση της απόδοσης επένδυσης στο ψηφιακό μάρκετινγκ συνοψίζεται στον προσδιορισμό των κερδών από κάθε ευρώ που βάζετε στις καμπάνιες μάρκετινγκ. Είναι σαν μια αναφορά: μια θετική απόδοση επένδυσης (ROI) σημαίνει ότι το μάρκετινγκ σας βοηθά, κάνοντάς σας να κερδίζετε περισσότερα χρήματα από όσα ξοδεύετε. Από την άλλη πλευρά, μια αρνητική απόδοση επένδυσης σηματοδοτεί την ανάγκη να αναθεωρήσετε τη στρατηγική σας.
Αν και η ιδέα του υπολογισμού της απόδοσης επένδυσης του ψηφιακού μάρκετινγκ μπορεί να φαίνεται απλή, είναι λίγο πιο πολύπλοκη, επειδή το ψηφιακό μάρκετινγκ περιλαμβάνει έναν συνδυασμό διαφορετικών στρατηγικών και καναλιών. Κάθε κανάλι προσθέτει ένα επίπεδο πολυπλοκότητας, επομένως οι υπεύθυνοι του μάρκετινγκ θα πρέπει να είναι προσεκτικοί σχετικά με τη μέτρηση της επιτυχίας των καμπανιών τους με όρους απόδοσης επένδυσης (ROI).
Ακολουθεί ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζουμε τον υπολογισμό της απόδοσης επένδυσης μάρκετινγκ (ROI) για ψηφιακά κανάλια:
- Προσδιορίστε το κόστος: Συλλέξτε όλα τα κόστη που σχετίζονται με την καμπάνια μάρκετινγκ. Συμπεριλάβετε άμεσες δαπάνες όπως διαφημιστικές δαπάνες, κόστος υλικού μάρκετινγκ και έμμεσες δαπάνες όπως αμοιβή ομάδας μάρκετινγκ, γενικά έξοδα και συνδρομές λογισμικού.
- Παρακολούθηση των εσόδων που αποδίδονται στο μάρκετινγκ: Πρέπει να παρακολουθείτε και να μετράτε τα έσοδα που αποδίδονται άμεσα στις προσπάθειες μάρκετινγκ που κάνετε. Αυτά τα έσοδα προέρχονται συχνά από πωλήσεις προϊόντων ή υπηρεσιών που σχετίζονται με τη δημιουργία δυνητικών πελατών από την καμπάνια.
- Υπολογίστε το καθαρό κέρδος από την καμπάνια: Καθαρό κέρδος από το μάρκετινγκ = Έσοδα που αποδίδονται στο μάρκετινγκ – Κόστος μάρκετινγκ. Ο τύπος για την απόδοση επένδυσης μάρκετινγκ είναι: (Καθαρό κέρδος από το μάρκετινγκ/Κόστος μάρκετινγκ) × 100 = ROI ως ποσοστό %.
Βασικά ζητήματα και μετρήσεις για την απόδοση επένδυσης μάρκετινγκ:
Ο υπολογισμός της απόδοσης επένδυσης στο ψηφιακό μάρκετινγκ είναι περίπλοκος λόγω διαφορετικών στόχων και μετρήσεων καμπάνιας, πολλαπλών σημείων μετατροπής και διαφορετικών μοντέλων απόδοσης. Διαφορετικές πλατφόρμες και κανάλια αυξάνουν αυτή την πολυπλοκότητα, αλλάζουν τη δυναμική της αγοράς, την πρόκληση της ποσοτικοποίησης των μη χρηματικών οφελών και την ανάγκη εξισορρόπησης των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων επιπτώσεων. Η ακριβής αξιολόγηση της απόδοσης επένδυσης (ROI) στο μάρκετινγκ απαιτεί προσεκτική εξέταση και ανάλυση πρόσθετων μετρήσεων που θα βοηθήσουν στη διαμόρφωση της συνολικής εικόνας.
Ακολουθούν ορισμένα βασικά στοιχεία που πρέπει να λάβετε υπόψη κατά τον υπολογισμό της απόδοσης επένδυσης μάρκετινγκ:
- Μοντέλα απόδοσης: Καθορίστε πώς θα αποδώσετε τις πωλήσεις στο μάρκετινγκ. Η απόδοση μπορεί να είναι πολύπλοκη, ειδικά σε καμπάνιες πολλαπλών καναλιών. Τα μοντέλα απόδοσης μπορεί να κυμαίνονται από απλά (όπως η απόδοση τελευταίου κλικ) έως πιο σύνθετα (όπως η απόδοση βάσει δεδομένων).
- Χρονικό πλαίσιο: Να είστε ξεκάθαροι σχετικά με το χρονικό πλαίσιο που εξετάζετε για τον υπολογισμό της απόδοσης επένδυσης. Οι προσπάθειες μάρκετινγκ έχουν συχνά μακροπρόθεσμες επιπτώσεις πέρα από τον άμεσο κύκλο πωλήσεων.
- Μη χρηματικά οφέλη: Ορισμένα οφέλη μάρκετινγκ, όπως η αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας (brand awareness) και η αφοσίωση των πελατών (loyalty), είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθούν σε χρηματικούς όρους, αλλά είναι πολύτιμα αποτελέσματα.
- Συγκριτική αξιολόγηση: Συγκρίνετε την απόδοση επένδυσης (ROI) με τα κριτήρια αναφοράς του κλάδου για να κατανοήσετε τη σχετική αποτελεσματικότητα της καμπάνιας σας.
Ακολουθούν ορισμένες βασικές μετρήσεις που πρέπει να λάβετε υπόψη για την τελικ΄ή διαμόρφωση της απόδοσης επένδυσης μάρκετινγκ:
- Κόστος ανά δυνητικό πελάτη: Αυτή η βασική μέτρηση αντανακλά την επένδυση που απαιτείται για κάθε δυνητικό πελάτη, μια κρίσιμη πτυχή για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του μάρκετινγκ. Διαιρώντας τη συνολική δαπάνη μάρκετινγκ με τον αριθμό των δυνητικών πελατών, παρέχεται μια σαφής εικόνα της αξίας που προκύπτει από κάθε υποψήφιο πελάτη. Η ιδέα είναι να βελτιστοποιηθούν οι δαπάνες μάρκετινγκ για την παραγωγή μεγάλου όγκου πιστοποιημένων δυνητικών πελατών που ενδέχεται να μετατραπούν σε πελάτες που πληρώνουν.
- Ποσοστά μετατροπής MQL και SQL: Αυτές οι μετρήσεις αφορούν στο ποσοστό των δυνητικών πελατών που μετατρέπονται σε Πιστοποιημένες ευκαιρίες μάρκετινγκ και Πιστοποιημένες πωλήσεις. Μετρούν την αποτελεσματικότητα των lead conversions, μια κρίσιμη πτυχή της ανάλυσης της αποτελεσματικότητας του funnel marketing σας. Ένα χαμηλό ποσοστό μπορεί να σηματοδοτεί την ανάγκη για πιο στοχευμένες στρατηγικές ή πρόσθετες ευκαιρίες μετατροπής.
- Μέση αξία παραγγελίας: Η παρακολούθηση της μέσης δαπάνης ανά συναλλαγή προσφέρει πληροφορίες σχετικά με τη συμπεριφορά των δαπανών των πελατών, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο για τη μεγιστοποίηση της απόδοσης επένδυσης μάρκετινγκ. Οι καμπάνιες που επικεντρώνονται σε πελάτες που αυξάνουν τις πωλήσεις ή οι διασταυρούμενες πωλήσεις (cross-selling sales ) έχουν τη δύναμη να αυξήσουν τη Μέση Αξία Παραγγελίας, αφήνοντας σημαντικό αντίκτυπο στα συνολικά έσοδα.
- Αναλογία κλικ προς αριθμό εμφανίσεων (CTR): Αυτό το ποσοστό είναι ένας βασικός δείκτης αφοσίωσης της καμπάνιας, που υπολογίζεται από την αναλογία κλικ προς εμφανίσεις. Ένα υψηλότερο CTR υποδηλώνει επιτυχημένη αφοσίωση, ενώ ένα χαμηλότερο ποσοστό μπορεί να υποδηλώνει απαραίτητες βελτιώσεις στο περιεχόμενο ή τη στόχευση.
- Customer Lifetime Value (CLV): Αυτή η μέτρηση ενσωματώνει τη συνολική αξία που φέρνει ένας πελάτης στη σχέση του με την επωνυμία. Υπογραμμίζει τη σημασία της μακροπρόθεσμης δέσμευσης πελατών και υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη τα μέσα έσοδα ανά πελάτη κατά τη διάρκεια ζωής του (ως πελάτης) μείον το κόστος απόκτησης. Αυτή η μέτρηση είναι σημαντική για παρακολούθηση, ειδικά για όσες ψηφιακές στρατηγικές περιλαμβάνουν καμπάνιες όπως προγράμματα αφοσίωσης, re-engagement πελατών και ευκαιρίες για ανοδικές (upsell) ή πολλαπλές πωλήσεις.
Η ενσωμάτωση αυτών των μετρήσεων στην ανάλυσή σας, σας παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα των προσπαθειών σας για ψηφιακό μάρκετινγκ και σας παρουσιάζει τον πραγματικό αντίκτυπό τους στην οικονομική ευρωστία της επιχείρησής σας.
Ποσοτικοποίηση της επιτυχίας στις ψηφιακές καμπάνιες
Η μέτρηση της απόδοσης επένδυσης (ROI) στο digital marketing είναι ένα πολύπλοκο αλλά ζωτικής σημασίας έργο. Πηγαίνει πέρα από τον απλό υπολογισμό του κέρδους. Απαιτεί πλήρη κατανόηση των διαφόρων μετρήσεων, λεπτομερή ανάλυση κάθε πτυχής της καμπάνιας και διασφάλιση ότι αυτές οι προσπάθειες μάρκετινγκ βρίσκονται σε συντονισμό με τους γενικούς επιχειρηματικούς στόχους. Αυτή η διαδικασία απαιτεί μια σαφή κατανόηση των συστατικών που εμπλέκονται στα ψηφιακά κανάλια, από την αφοσίωση του κοινού έως την παρακολούθηση μετατροπών. Υιοθετώντας μια διεξοδική και μεθοδική προσέγγιση για τη μέτρηση και τη βελτιστοποίηση της απόδοσης επένδυσης, οι έμποροι μπορούν να μετρήσουν αποτελεσματικά τον πραγματικό αντίκτυπο των καμπανιών τους, διασφαλίζοντας έτσι ότι οι προσπάθειές τους οδηγούν σε σημαντική και θετική συνεισφορά στο τελικό αποτέλεσμα του οργανισμού τους.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχουμε μια αφοσιωμένη ομάδα ειδικών για να διασφαλίσουμε ότι λαμβάνετε τα σωστά αποτελέσματα στις διαφημιστικές σας δαπάνες.
Γι’ αυτό λοιπόν μην χάνετε χρόνο! Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα σχετικά με το digital marketing, συμπληρώστε σήμερα κιόλας την παρακάτω φόρμα, για να επικοινωνήσουμε μαζί σας και να σας παρέχουμε δωρεάν μια πρόταση βασισμένη στις ανάγκες της επιχείρησής σας.